combiblogg.se

combiblogg.se

Om combiblogg

Combiblogg kommer att användas för att sprida kunskap och information om vår syn på vägen mot en kombiomlastningsterminal

Ledare med ögonbindel!

kombilastterminal i LjusdalPosted by Lasse Molin Tue, January 14, 2014 19:00:15


Ledare med ögonbindel!

Den 9 januari ville S, C och V skicka en skrivelse till Region Gävleborg vars avsikt var att kommunen, Region Gävleborg, berörda företag och Trafikverket skulle teckna en gemensam avsiktsförklaring avseende en stor terminal i kommunen. Avsiktsförklaringen innebar en mycket, mycket långsiktig lösning. Den 9 januari sa övriga partier i kommunstyrelsen att skivelsen var ett ärende och det inte var berett. Den viktigaste frågan var att ta reda på vad företag, skogsägare och LRF tycker om skrivelsen.

S, C och V tyckte inte att företagen skulle tillfrågas. C menade att nu var det bara att besluta och att kommunstyrelsen kan ta beslut utan att ett ärende är berett. S, C och V ville, trots alla obesvarade frågor, skicka skrivelsen med kommunen som avsändare till Regionen. Övriga partier ville att ärendet skulle skickas tillbaka/återremiteras för att beredas av förvaltning i sedvanlig ordning och att skogsföretagens, LRFs och Bilofs synpunkter skulle inhämtas.

Skrivelsen till Region Gävleborg är en ren partsinlaga från tre partier som genom den majoritet som de har i kommunstyrelsen ville skicka den till regionen med kommunen som avsändare utan beredning. Har det hänt någon gång tidigare?

Vad händer sen? Jo, den 13 januari, fyra dagar efter kommunstyrelsens sammanträde, berättar de företag som S, C och V inte ville fråga vad de tycker om en stor terminal att de vill utreda förutsättningarna för att anlägga en omlastningsterminal för skogliga produkter vid Böle. Det visade sig också att kommunen har medverkat på tjänstemannanivå i samtal med företagen enligt tidigare beslut i kommunstyrelsen. Men det kände inte S, C och V till. De ville istället skicka frågan om en stor terminal långt in i framtiden.

Det är glädjande att skogsbolagen vill fortsätta att utreda en omlastningsterminal i kommunen.

Det är emellertid minst sagt skrämmande att de partier som tagit på sig att leda kommunen S och V inte känner till vad som händer i kommunen. Utan att de tillsammans med C, utan att ta reda på fakta, ville skjuta hela terminalfrågan långt fram i tiden. Nu blev det inte så, men det var bara tack vare att övriga partier sade bestämt ifrån och att tjänstgörande ordföranden Yvonne Oscarsson (V) sydde ihop en kompromiss som innebar att ärendet återremitterades för att beredas. Och där ligger den idag.

Ögonbindeln när det gäller omlastningsterminal har ramalt av. Nästa bindel som ska bort handlar om handeln på Östernäs. Även i den frågan vet inte de ledande S och V hur läget är.





  • Comments(0)//combiblogg.combilast.se/#post100

Hur hanterar kommunalrådet skrivelsen?

kombilastterminal i LjusdalPosted by partier i samverkan Fri, November 08, 2013 19:41:22

Roland Bäckman uttalar sig i Ljusdals Posten (LjP) den 7 november med anledning av en skrivelse som S, C och V ska skicka till Region Gävleborg om att få in ett framtida terminalprojekt i länsplanen för regional transportinfrastruktur.

LjP skriver att Roland Bäckman berättar att den nya skrivelsen skickats med till den grupp företagare som kommunen träffat. ”Vad jag förstå är det ingen som har något emot skrivelsen. Det skulle ju vara underligt om man hade det.”

Vilken är den grupp av företagare som kommunalrådet talar om? Har de fått skivelsen och har den behandlats vid mötet? Frågorna är berättigade eftersom skrivelsen innebär att terminalprojektet på Bränta skjuts fram flera år i tiden. Vill företagen vänta så länge på att komma igång?

Frågan är också berättigad då skrivelsen vid det tillfälle som kommunalrådet hänvisar till inte var diariefört utan endast ett arbetsmaterial.

Den vidare gången borde nu vara att skivelsen behandlas på kommunstyrelsens beredning och därefter skickas till förvaltningen för beredning för att tas upp i Kommunstyrelsens Allmänna utskott som föreslår kommunstyrelsen att ta beslut om att skicka skrivelsen till Region Gävleborg. Kommer då kommunalrådet att lägga till i skrivelsen att en grupp företag inte har något emot den? Och räcker det, då det i skrivelsen står att berörda företag ska vara med på avsiktsförklaringen?

I skrivelsen står: ”Vi vill därför starta ett formaliserat samarbete där Ljusdals kommun, berörda företag, Region Gävleborg och Trafikverket medverkar. En lämplig plattform för ett sådant samarbete är att en gemensam avsiktsförklaring tecknas.”

Hur tänker kommunalrådet hantera skrivelsen?



  • Comments(0)//combiblogg.combilast.se/#post98

Ärligt talat, vad vill S, C och V?

kombilastterminal i LjusdalPosted by partier i samverkan Tue, November 05, 2013 22:12:06

S, C och V vill skicka en skrivelse till Region Gävleborg vars avsikt är att kommunen, Region Gävleborg, berörda företag och Trafikverket tecknar en gemensam avsiktsförklaring avseende en stor terminal i kommunen. Tanken, som i sig är god, är att få fram statliga medel via länsplanen till finansiering.

Frågan är, vad tycker företagen? Länsplanen har just reviderats och nya pengar till en terminal i Ljusdal kan först komma i en kommande revidering av länsplanen. Den reviderade länsplanen ska gälla 2018 till 2029. Är företagen beredda att vänta så länge? Finns det något intresse för en öppen gemensam terminal i Ljusdal med den tidshorisonten. Om svaret är nej, vad betyder då skrivelsen?

Vad händer med Trätågs terminal i Kläppa? Om sex år borde den vara i full sving och är då Trätåg intresserade av att flytta? Om inte, vad betyder det för en stor öppen terminal?

Tänker S, C och V skicka en skrivelse om en framtida terminal utan att den är förankrad hos skogsföretagen? Tanken svindlar! Det är skogsföretag och skogsägare som i ett första skede ska använda sig av terminalen och då måste de vara med i beslut om en framtida terminal!

  • Comments(0)//combiblogg.combilast.se/#post97

När byggs en öppen terminal?

kombilastterminal i LjusdalPosted by partier i samverkan Sat, November 02, 2013 17:03:36

De politiska partierna i kommunstyrelsen har fått ett erbjudande om att vara med och ställa sig bakom en skrivelse som kommunstyrelsens ordförande kommer att skicka till Region Gävleborg efter det att den behandlats i kommunstyrelsen.

Skrivelsen handlar om att en samlad järnvägsterminal för skogliga råvaror är av stort, regionalt och nationellt värde. Den utmynnar i att Ljusdals kommun vill formalisera ett samarbete där Ljusdals kommun, berörda företag, Region Gävleborg och Trafikverket medverkar. Formaliseringen innebär att gemensam avsiktsförklaring tecknas. Målsättningen skall vara att nå en lösning som svarar mot de behov som idag är kända och där utrymme finns för en betydande expansion. Arbetet skall även innefatta en finansieringslösning där statliga medel/länsplanen förutsätts svara för en väsentlig del.

Skrivelsen väcker en rad frågor inför behandlingen i kommunstyrelsen. Har majoriteten S, V och C ändrat uppfattning utifrån det beslut som de drev igenom i kommunstyrelsen den 30 maj 2013? Det beslutet innebär att Ljusdals kommun endast medverkar i det fortsatta arbetet med omlastningsterminal på Bränta. Innebär skrivelsen nu att S, C och V, precis som övriga partier, vill att kommunen ska ta en mer aktiv roll i arbetet?

I skrivelsen står att ett antal alternativa lokaliseringar av en terminal utreds för närvarande mer ingående. Vilka utreder och finns det alternativ som inte redovisats?

Tjänstemän från kommunen har vid två tillfällen träffat representanter för skogsföretagen sedan den 30 maj. Vad har framkommit vid de samtalen? Har skrivelsen behandlats vid dessa möten och tänker skogsföretagen ställa sig bakom avsiktsförklaringen?

I skrivelsen framgår att Ljusdals kommun i samband med arbetet med en pågående revideringen av länsplanen valt att i sitt remissvar inte föra in en ny terminal som ett objekt – som finansieras med statliga medlen via länsplanen –i konkurrens med övriga stora objekt. Objekten förutsätts ligga fast i huvudsak, i enlighet med länsplanen 2010 till 2012.

I skrivelsen ändrar kommunen nu hållning, några månader efter sitt remissvar och menar att i ett längre planeringsperspektiv ser man en stor och rationell terminal som ett mycket angeläget objekt på både regional och nationell nivå och en sådan ska därför bedömas i konkurens med övriga objekt. En terminal skall därför kunna tas med i en kommande revideringen av länsplanen.

Det väcker fler frågor. Varför är terminalen inte med i kommunens remissvar för några månader sedan om en reviderad länsplan? Varför väljer kommunen istället att ta upp terminalen i en kommande revidering av länsplanen? När kan terminalen komma med i en kommande reviderad länsplan som kommer att gälla först 2018 till 2019. Hur många år fram i tiden handlar det om?

I skrivelsen står också att kommunen ser en aktiv medverkan från Region Gävleborg som en viktig faktor. Innebär det, att det är regionen som ska driva frågan om en terminallösning i Ljusdal?

Kommunen har tagit en rad beslut som drar åt olika håll:

· Beslut om att kommunen ska medverka i det fortsatta arbetet med en omlastningsterminal på Bränta,

· Beslut om två planuppdrag om terminaler, Kläppa och Skästra

· Beslut om att timmerterminalen på Östernäs ska flyttas från centrum.

· Samt nu en avsiktsförklaring med aktiv medverkan från Region Gävleborg i en framtida lösning.

Hur går allt detta ihop? Hur ser tidsplanen ut?

Nuvarande styrande partier S och V har under denna mandatperiod varit passiva i frågan om en ny öppen, stor terminallösning. Mandatperioden går mot sitt slut och en annan majoritet kan komma att ta över efter nästa val. Det verkar vara mot den bakgrunden som det kommer ett erbjudande till partierna om att skjuta hela terminalfrågan till region Gävleborg och in i framtiden? Den helt avgörande frågan är om skogsbolagen då kommer att vara intresserade eller om tåget har gått?

Vem bär ansvaret för att kommunen inte fått till en lösning? Skrivelsen menar ju att det är full möjligt att få finansiering via regionen och länsplanen. Kommunen valde emellertid att inte ta med en ny terminal som objekt i revideringen av länsplanen samtidigt som man nu vill ha med terminalen i nästa kommande revidering.

Bra argument för en öppen timmerterminal radas upp i skrivelsen. Det är bra, men alla argument har gått att läsa på hemsidan combilast. Varför har inte dessa argument tidigare fått styra utvecklingen?
Länk till skrivelsen



  • Comments(0)//combiblogg.combilast.se/#post96

Möte om terminallösning i Ljusdal!

kombilastterminal i LjusdalPosted by partier i samverkan Tue, October 29, 2013 16:16:54

Den 30 maj 2013 tog kommunstyrelsen beslut om kommunens eventuella roll och deltagande i konsortium för gemensam omlastningsterminal.

Beslutet blev att Ljusdals kommun medverkar i det fortsatta arbetet med omlastningsterminal på Bränta samt att kommunchefen får i uppdrag att utse tjänsteman som ska vara kommunens representant i arbetet.

Sedan den 30 maj har tjänstemän träffat företrädare för skogsbolag i månadsskiftet juni/juli. Ett nytt möte om öppen terminal i Ljusdal äger nu rum torsdagen den 31 oktober. Kallade är representanter från Mellanskog, Holmen Skog och Sveaskog samt fyra tjänstemän från kommunen.

Målet för mötet är att finna samsyn i hur en gemensam öppen terminal kan projekteras i Ljusdal.

Samma information finns på samblogg.eu

  • Comments(0)//combiblogg.combilast.se/#post95

Terminalproblemen flyttas!

kombilastterminal i LjusdalPosted by partier i samverkan Sat, September 14, 2013 16:59:08


Vid kommunstyrelsen sammanträde den 11 augusti 2011 informerades om virkesomlastning vid bangården och följande problem redovisades med den nuvarande verksamheten.

 Otillräcklig kapacitet, bl a avseende lagringsytor och tåglängd

 Ingen möjlighet till annan hantering än omlastning

 Dålig samordning mellan aktörer

 Barriäreffekt i samhället

 Buller, damm, ljus, vibrationer, insekter, nedsmutsning

 Skador på vägnätet (kommunalt)

 Trafikproblem (650 000 m3/10 000 fordon/år

 Hindrar annan markanvändning

Ljusdals-Posten släppte den 6 september resultatet av sin enkät som legat ute på nättidningen de senaste månaderna: 73 procent säger nej till terminal på Kläppa!

  • Comments(0)//combiblogg.combilast.se/#post92

Länsstyrelsen tycker annorlunda!

kombilastterminal i LjusdalPosted by partier i samverkan Thu, September 12, 2013 19:37:32



Länsstyrelsen går emot kommun när det gäller frågan om det behövs en miljöbedömning eller miljökonsekvensbeskrivning enligt miljöbalken när det gäller flytt av Sveaskogs omlastning av skogsråvaror från Tallåsen till Skästra.

Länsstyrelsen anser att eventuella konsekvenser för miljön måste utredas noga. Frågan är hur skogsråvaror kommer att påverka mark och vatten. Länsstyrelsen vill också ha mer information om bullerstörningar och eventuella svårigheter med trafiksituationen vid riksväg 83.

Ljusdals-Posten släppte den 6 september resultatet av sin enkät som legat ute på nättidningen de senaste månaderna: 73 procent säger nej till terminal på Kläppa!

  • Comments(0)//combiblogg.combilast.se/#post91

Fler enkätsvar!

kombilastterminal i LjusdalPosted by partier i samverkan Wed, September 11, 2013 14:34:55

Ljusdals-Posten släppte den 6 september resultatet av sin enkät som legat ute på nättidningen de senaste månaderna: 73 procent säger nej till terminal på Kläppa!

Den 10 september släppte tidningen mer information från enkäten. Tidningen har fått in 1090 svar. På frågan: - Finns det en ny kombiterminal på Bränta 2023? Svarade 47 procent: - Absolut. 13 procent svarade: - Inte en chans. Och 40 procent var skeptiska.

En röst bland de skeptiska menade: – Problemet är bara att den lokala politiken nu endast innehåller ett internt käbblande.

Många läsare efterfrågar i enkäten ett besked om vad en terminal kommet att kosta. ”Ingen har hittills tagit fram en kalkyl som visar att projektet går runt ekonomiskt. Allt är nu mycket dåligt underbyggt.”

Den 2 maj presenterades Bilofs förstudie om timmerterminal för Kommunstyrelsen. I protokollet står att läsa: - Studien har genomförts under perioden november 2012- februari 2013. Syftet är att via en välgrundad översiktsbild ge ett underlag för olika parters ställningstagande, det vill säga om det är meningsfullt att gå vidare med en mer djupsinnig projektering med sikte på en terminal. Projektledare Peter Lidehäll presenterar förstudien.

Anders Järlsejö, logistikchef på Sveaskog, berättar för Ljusdals-posten den 7 september, att Sveaskog arbetar tillsammans med andra skogsföretag som Holmen och Mellanskog för att hitta svaren på en framtida terminal.

Den 30 maj tog Kommunstyrelsens majoritet S, C och V beslutet att kommunen medverkar i det fortsatta arbetet med omlastningsterminal på Bränta. Oppositionen, M, FP, KD, MP och SRD förlorade omröstningen med en röst. Vi yrkade på att kommunen tar på sig en ledande roll i det fortsatta arbetet med omlastningsterminal på Bränta. Det för att snabba upp processen med att få fram svar på frågor som om framtida driftbolag och finansiering.

  • Comments(0)//combiblogg.combilast.se/#post90
Next »